Tuesday, December 21, 2010

Denyut kasih Medik


Assalamualaikum.

Sape pernah bace novel Denyut Kasih Medik? Saya! saya!. Tiba-tiba datang kerajinan nak review novel ini. Usually, saya selalu baca novel-novel Melayu alaf 21, Buku Prima and so on. Baru-baru ni, masa pergi Alamanda, my sister bought this novel entitled Denyut Kasih Medik dekat MPH. She said this novel is really famous among the medic students in UIA Kuantan. And she's one of them. Of course lah! I mentioned it before. The best thing is dia bagi saya bawak balik Terengganu untuk baca.

Cerita dalam novel tak macam novel Melayu yang usually saya baca. Novel ni macam type novel Habiburrahman. Latar tempat dalam novel 90% dekat Hospital. Novel Denyut Kasih Medik ini pasal doktor houseman (doktor pelatih) bernama Muslih. Cerita ini menggabungkan fiqh perubatan, fiqh wanita dan fiqh cinta.

Dalam novel ini, semuanya macam real. Time macam novel ini, saya boleh bayang suasana hidup doktor houseman. On-call, kena buli dengan senior, needle prick dan macam-macam masalah yang dihadapi. Dr. Muslih kiranya sangat tabah dengan dugaan-dugaan.

Barulah saya tahu yang doktor pelatih kena posting kat five different jabatan. Then, lepas itu baru boleh specialised. Dr. Muslih sangat sangat tegas dalam kerjanya. Dia bukan jenis yang ikut protokol hospital yang entah apa-apa. Tapi dia cuba betulkan apa yang tak berapa nak betul kat Hospital tu. Sebolehnya mengikut syariat Islam. Bagus betul kalau ramai doktor macam ini.

Malaysia masih kekurangan doktor. Nisbah doktor dengan pesakit ialah 1:1145. Bayangkan seorang doktor dan 1145 orang pesakit. Mesti tension hidup doktor. Dahlah belajar susah. Jadi doktor pelatih pun susah. Kiranya sape-sape yang nak jadi doktor, tengah belajar medik sekarang (including my sister) dan dah jadi doktor itu sangat hebatkan.

Kalau saya jadi doktor sah-sah pengsan sebab tension kut. That's why being a doctor is really not my ambition. But saya sangat galakkan untuk baca buku ini. Untuk tambah ilmu. Bukan macam novel buang masa yang selalu dibaca.

that's all
wassalam

p.s. lepas ni nak baca Bumi Cinta plak.

No comments:

Post a Comment