Thursday, April 7, 2011

Weird!


Sometimes life is weird.

Once, I saw a man wearing surgical face mask. For a reason that I was not so sure. Maybe because of the dusty air or maybe he had flu. While I sat on a bench waiting for somebody, suddenly I saw that same man take off his mask and smoked. Then I was like 'what?!'.

So, I didn't see the main reason of him wearing that surgical face mask.

Don't you know that at the cigarette's box, it has a picture of damaged lungs/heart? And the smokers still can smoke even tough they know that little thing can damage their hearts.

So weird, hah.

Sejak papa tak merokok, memang dah sangat amat lama tak membau asap rokok. Papa berhenti merokok when I was in year 6 if I'm not wrong. Since then, bau asap rokok adalah sesuatu yang tidak familiar. Kecuali di tempat awam di manakan asap rokok memang tidak dapat dielakkan.

Semasa kepermegian nenek sebelah mama meninggal, asap rokok terpaksa dihidu memandang pak cik-pak cik saya ramai yang merokok. Sungguh tidak suka dengan bau asap yang dibebaskan.

Setelah itu, sekali lagi saya didedahkan dengan asap rokok iaitu di sekolah memandu. Memandang saya ini bukan illiterate, saya terbaca satu sign 'Dilarang merokok di tempat menunggu'. Something like that lah. Tapi sungguh pelik plus kelakar bila tengok orang yang kerja dekat situ hisap rokok. Mungkin kerana mereka tidak dikatogerikan sebagai orang yang menunggu, jadi mereka dibenarkan merokok?. Percayalah cakap saya, asap rokok bukanlah sesuatu menyenangkan bagi mereka yang tidak merokok. Malah ia menyeksakan apabila terpaksa menghidu udara kotor itu. Sedaya upaya saya cuba mencari udara yang kurang tercemar, sedaya upaya saya cuba menahan nafas.

Percayalah, tiada kebaikannya merokok selain menyebabkan orang lain terseksa. Kalau betul nak merokok, cari satu bilik yang tak ada tingkap, cuma ada pintu yang tertutup rapat untuk keluar masuk. Merokoklah dalam tu puas-puas. Selepas merokok, jangan lupa gosok gigi, kumurlah banyak kali sampai hilang bau rokok. Kalau mulut bau rokok, tolong jangan bercakap depan saya. Walaupun tak bercakap dengan saya. Nasib baik cikgu yang ajar saya memandu bukan seorang perokok. Syukur, alhamdullilah.

Jadi kesimpulannya, katakan Tak Nak Kepada Rokok!


Dear smokers, Please get a plastic bag and cover yourself whenever you want to start smoking. So you can enjoy the smoke 100% by yourself, i don't want any percent of it..

Regards, Don't-kill-me-if-you-want-to-kill-yourself..

1 comment: